Dag 2 en 3 in de oude stad met alleen maar oudheid - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Joline Deen - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 in de oude stad met alleen maar oudheid - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 in de oude stad met alleen maar oudheid

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

26 Mei 2011 | Griekenland, Athene

ola luitjes,
Alles goed daar?
Hier is het super!
Het is super warm en geniet van elk moment!
Dinsdagavond was ik nog naar de rooftopbar gegaan en lekker wat biertjes naar achter gewerkt samen met twee Brazilianen. Veel lol gehad en waarschijnlijk zie ik ze over 1,5 week weer in Amsterdam!
Gister in de ochtend ben ik met een grote groep een "daytour" gaan doen. Dit was gratis, dus dan sta je als Nederlander al snel vooraan.
Tijdens het lopen ben ik aan de praat geraakt met een Chinese jongen. We hebben het over China gehad en ik heb mijn "beste" Chinees even aan hem laten horen. De tour zelf was niet heel boeiend. We hebben wel mooie dingen gezien, maar de gids legde weinig uit. Hij is hier ook pas drie weken en is ook geen Griek. Op een gegeven moment vroeg ik hem wat iets was en toen las hij het gewoon van het bordje af! Ja, zo kan ik het ook!! hahaha.
Aangezien de tour zelf niet echt veel te bieden had, kwam er een Braziliaan (wederom) en een Australier met me praten. Zo hebben we lekker gekletst en nog minder van de tour gezien!
Wat ik wel heb opgemerkt is dat niet alleen de gebouwen oud zijn, maar het lijkt wel of er ook geen jonge mensen hier mogen wonen. De gemiddelde leeftijd zal rond de 60 zijn denk ik... Ze groeien met de stad mee.
Bij terugkomst vroeg de gids aan mij wat er verbeterd kan worden aan de tour, en aangezien ik zo'n lieverd ben, heb ik alleen gezegd dat hij een beetje te snel liep af en toe.
Gisteravond wederom op het dak gezeten en met de twee jongens van overdag nog gepraat over Nederland (ze hebben in Rotterdam gestudeerd) en ook deze twee ga ik weer ontmoeten in twee weken! Wordt nog gezellig zo in Amsterdam! haha.
Uiteindelijk kwamen er nog twee andere jongens bij ons zitten (ik was weer helemaal in mijn element haha). Deze twee komen NIET naar Nederland! Althans, niet deze vakantie. Wel hebben we met zn allen nog de straten van Athene bij nacht proberen te ontdekken, maar helaas is het op een woensdagavond niet zo heel interessant,dus hebben we besloten die vanavond nog maar even te gaan doen!

Dus vandaag ben ik in mijn eentje op pas geweest en besloot ik de Akropolis nu van dichtbij te willen zien. Bergje op, bergje op en nog een bergje op! Uitgeput kwam ik boven om daar een enorme rij voor de tickets te ontdekken. Gelukkig ging het vrij snel en stond ik binnen no time binnen. Het was al vrij druk, maar ik laat me door niks en niemand opzij drukken. Dus alle oudjes die voortaan denken bijdehand te zijn en stiekem langs mij te kunnen glippen....NEE!! Ook jonge mensen hebben gevoelens!
Het parthenon (ik dacht altijd pantheon, maar goed) is weersinwekkend, groot en mooi!! Hoewel het nu volledig gerenoveerd wordt, is het toch een apart gevoel dat het gebouw er al staat sinds 500 voor Christus! Ook het uitzicht is om van weg te smelten en na een ruime uur ben ik richting de Agora gegaan. Dit is een oud plein waar iedereen altijd samen kwam. Ook hier is een tempel, maar ook een klein kerkje, die je helaas niet in mag.
Het zijn wel een paar oude stukken steen en marmer bij elkaar, maar het is zo onbeschrijvelijk mooi als je bedenkt dat er dus al ruim 2500 jaar mensen aan het handelen, werken, zingen, dansen en bidden zijn!?!? In mijn hoofd was iedereen in die tijd aan het werken op het land voor voedsel en voor de kinderen aan het zorgen, maar niks is minder waar.
Na de Agora heb ik mijn weg naar het nieuwe Akropolis museam gevonden, maar dit vond ik niet zijn 5 euro waard. Gelukkig begon het te regenen (zeg maar gerust hosen) op het moment dat ik binnen was, dus dat was een geluk bij een ongeluk.
Hierna heb ik de route die we gister hebben gelopen, maar weer gevolgd (zover ik hem kon herinneren) en verdwaalde pas in het park! Uiteindelijk bij een paar aardige politie agenten de gevraagd en met veel uitleg (vooral veel woorden zonder iets te zeggen) vond ik mijn route weer terug.
Ik kwam net op het goede tijdstip bij het paleis/ parlementsgebouw aan, want ze deden net de wissel. En Yvonne, je had gelijk! Super leuk om te zien. Helaas heeft niemand rustig kunnen kijken, want er waren twee dol dwaze zwerfhonden die achter mensen aan gingen rennen en blaffen dus veel toeristen maakten zich snel weg. Beetje jammer dus, maar ik ben zo stoer dat ik gewoon blijf staan natuurlijk haha.

Door de winkelstraat ben ik terug gelopen en nu zit ik veilig en droog binnen. Ik hoor nu wederom onweer, dus het zal ook zo wel weer gaan regenen... Beetje jammer!
Morgen verwachten we gewoon weer zon!!

Foto's komen er ook weer aan!
Oja,en met een nieuwe start bedoelde ik een nieuwe baan :) Voor vele onduidelijk geweest, sorry!

xx
Joline

  • 26 Mei 2011 - 19:41

    Br&da:

    Alsof je in Rome bent..als ik al die foto's zo zie (daar staat ook het Pantheon trouwens ;)) Tof hoor..zal vast indrukwekkend zijn!!
    Geniet nog even voordat je aan je nieuwe hoofdstuk gaat beginnen :)

    XxX Br&

  • 26 Mei 2011 - 21:40

    Mams:

    Hey Joline,
    Ben het helemaal met Brenda eens, Rome lijkt erg veel op Athene (of andersom). Ik heb alleen in Rome nooit van die mooie pantoffels gezien, haha.
    Het is weer super dat je allerlei nationaliteiten ontmoet. Ben zooo trots op je, dat je ieder keer weer wat nieuws onderneemt.
    Ben je ondertussen al wat meer op de hoogte met het verschil tussen souvlaki, moussaka en gyros?
    En al heerlijke baklava gegeten?
    Veel plezier met je bootreis en de zoektocht naar Mamma Mia.
    xxx

  • 27 Mei 2011 - 08:12

    Bo:

    He Lieverd,

    Het klinkt echt heerlijk!! Ben jaloers hoor, lekker op vakantie en mooie dingen zien!!
    Die witte jurk is trouwens helemaal top!! Goede gelegenheid uitgekozen om hem aan te trekken, haha!!! Je past helemaal in het plaatje!!
    Geniet nog lekker van het weer (hopelijk zon) en van je vrije dagen!!
    Ik zie je snel als je terug bent!!

    Dikke zoenen

  • 27 Mei 2011 - 13:45

    Marloes:

    ziet er uit als een lekkere vakantie! Enjoy! xie

  • 29 Mei 2011 - 10:19

    Saskia:

    Hey mop,

    Zo te lezen en te zien vermaak je je weer uitstekend!
    Je reisverslag leest weer heerlijk weg..... :)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 116411

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: