Les 1: hoe overleef ik de financiele crisis??? - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Joline Deen - WaarBenJij.nu Les 1: hoe overleef ik de financiele crisis??? - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Les 1: hoe overleef ik de financiele crisis???

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

24 Mei 2011 | Griekenland, Athene

En daar zit ik weer... in mijn eentje op Schiphol. Elke keer voor ik een reis maak, voel ik me net voor de vlucht een beetje eenzaam. Elke keer denk ik bij mezelf: "Waarom had ik die vlucht ook weer geboekt? Waarom wilde ik naar een land waar geen normale taal gesproken wordt?"
Ik kijk om me heen en zie vriendengroepen, stelletjes, zakenmensen praten met elkaar over de reis die ze gaan maken. Ik zit in mijn Capitool boekje (dit keer geen Lonely planet) te bladeren en probeer te plannen wat ik de komende dagen in Athene wil gaan doen, zien en vooral wil gaan meemaken.
Een half uur voor we de lucht in gaan, gaat de gate open en kunnen we boarden. Langzaam loop ik naar de rij toe en probeer me in te beelden hoe het over 5 uurtjes is om in het zonnige Griekenland te zitten. Ik realiseer me dat ik met deze reis enkele recente gebeurtenissen in de pauze zet, dat ik een streep onder bepaalde dingen zal zetten op het moment dat ik een stap in het vliegtuig zal zetten. Maar ook bedenk ik me dat ik behalve het afsluiten van dingen, ook een nieuw hoofstuk in zal gaan op het moment dat ik weer terug kom in Nederland.
Ik moet de voor en tegens tegen elkaar opwegen en voor ik het weet zit ik al op mijn stoel bij het raam.
Er worden, zoals altijd, wat dingen om geroepen en even later stijgen we op. Het dubbelzinnige gevoel is vrijwel meteen weg en enthousiasme overheerst. Ik heb er zin in!! Lekker eten, lekker drinken, lekker weer! Het wordt een lekkere reis.
Na een korte vlucht komen we aan in Frankfurt en ik heb maar een klein uurtje overstap tijd. Er wordt omgeroepen dat we bij een verkeerde gate zijn gestopt en dat de bus nog moet komen. NEEEE!!! Maar gelukkig zit ik na 5 minuten al in de bus naar de ingang van gate B.
Ruim op tijd zit ik te wachten voor we weer aan boord gaan. Het weer in Frankfurt is prachtig en natuurlijk neem ik mezelf voor hier ook eens naartoe te gaan. Het zag er vanaf de lucht erg modern uit!
De tweede vlucht heb ik vooral veel geslapen, aangezien ik al om 6 uur in de ochtend op Schiphol moest zijn.

En dan sta je daar! In Athene....
Zonder enige controle mag ik het land in en de eerste indruk is meer dan positief. Er heerst een serene sfeer en zonder moeite vind ik de weg naar de metro. Een kaartje 8 (!!!) euro en een klein uurtje later sta ik op het Monastiraki plein. Een leuke, gezellige, kleine markt siert het plein en als decor zie je het prachtige Akropolis gebouw op de achtergrond. mensen zitten gezellig voor een klein kerkje en de zon schijnt.
Na enig zoekwerk vind ik het hostel. Ik word warm onthaalt en alles wordt aan me uitgelegd.
Echter is mijn kamer een deur verder dan de receptie en moet ik door een vieze, donkere hal met een lift van nog geen meter bij een meter. Als deze vast komt te zitten, krijg ik spontaan claustrofobie!
De vierde verdieping staat de lift stil en ik loop naar de kamer (die, heel toevallig Santorini heet).
De kamer zelf ziet er keurig uit en we hebben zelfs een terras! Super relaxed. Schoon beddengoed en de douche is ook best ok (denk ik).

Even omgekleed en dan rustig de stad een beetje verkennen. Nieuwsgierig loop ik een pitoresk straatje in met gezellige souvenir winkeltjes. HEEEEL gevaarlijk voor mij, maar ik heb me ingehouden en bedacht eerst te gaan kijken en pas de laatste dag iets te gaan kopen. Ik ga vooruit!
Van het ene schattige straatje, naar het andere en de mensen zijn overal even aardig. Ze glimlachen lief, maar je ziet dat ze maar al te graag iets willen verkopen.
En toen liep ik langs een restaurant, de propper (zo zal ik hem maar even noemen) begon vrolijk tegen me te praten en vroeg waar ik vandaag kwam. Na het horen van Nederland zei hij volmondig "DANKJEWEL!!"... en hij vroeg of ik iets wilde gaan drinken, kopje koffie ofzo. Ach, dat wilde ik wel en ik nam een tafeltje aan de straat. Na het bestellen van een capuchino en souvlakas (of souflaki, geen idee hoe je het zegt) ging ik genieten van het weer en keek om me heen. De propper sprak veel talen en hij had het talent om zelfs mensen, die net gegeten hadden naar binnen te krijgen. Het eten was lekker, maar er kwam nog meer! De ober zei dat hij een verrassing voor me had. Oooo, wat zal dat zijn? "Een lekker toetje", zei hij... "but its a surprise". Nou, ik kon niet wachten. Snel kwam hij met een heerlijke warme brownie met slagroom (ik moet erbij vertellen dat het bonnetje allang op mijn tafel lag). Ik kreeg er ook nog een karaf water bij en na het toetje zat ik echt vol. Ik bestelde nog een thee, want ik vond de show, die de propper weggaf erg amusant. De ober vertelde me dat hij de propper aan het pesten was, want die had vandaag een tattoo laten zetten en die deed een beetje pijn. Ik moest lachen en de propper vroeg of ik tattoos had... nou, zo waren we even aan het praten en uiteindelijk hoefde ik maar 11 euro te betalen!! Natuurlijk stond het toetje, de karaf water en de thee niet op het bonnetje. Ik heb ze een fooi gegeven voor de goede service en voor alle "gratis" extra's.
Zo doen ze dat dus!!! Gewoon de helft op de bon zetten en de rest gratis weggeven! Lekker veel fooi, dat je niet hoeft aan te geven bij de belasting... Lekker uitgekookt, maar ja... in een land waar er crisis is wil je als rijke wester toch altijd helpen!
Vanavond lekker vroeg naar bed, maar eerst even naar happy hour op de rooftop bar met uitzicht. Ben heel benieuwd.
Natuurlijk zal ik ook foto's uploaden!

x Joline

  • 24 Mei 2011 - 15:54

    Serana:

    Super leuk stukje! Gratis toetje en gezellige mensen...1 woord KARMA! Dus geniet ervan, je hebt het meer dan verdient! Sorry dat ik je niet terug kon pingen vanmorgen. Was druk stukken aan het doorlezen voor een cursus van vandaag dus had de BB nog boven onder m'n kussen liggen (ja de BB is altijd dichtbij als ik slaap haha)

    enne happy hour...kijk uit met de ouzo...TIP: ZONDER ijs drinken

    KUSSS

  • 24 Mei 2011 - 16:18

    Mams:

    Inderdaad, ik zou het ook erg leuk vinden daar, zo met die oude afgebrokkelde gebouwen :-). Ziet er erg leuk uit allemaal.
    Enne al gelijk met de charmes van de Grieken kennisgemaakt, jaja gaat lekker zo. Geen Griek aan de kersttafel hoor! Geeft zo'n rommel, met al die scherven op de grond.
    Geniet maar van elk extraatje wat je daar krijgt, want vandaag hebben de Grieken extra maatregelen genomen ivm de crisis. Dus de prijzen zullen wel gauw stijgen.
    Nou lieverd, zonder gekheid: Geniet van alles!! xxx

  • 24 Mei 2011 - 16:45

    Petraaaa:

    Heey Jo'tje!

    Hahaha ik wil beginnen met het stukje en wil gewoon precies t zelfde zeggen als Seraan. Soulmates!

    Moooie foto's en super leuk stukje! Misschien komt het weer in de krant als je zo iets spannends meemaakt als slangen eten! Hihi

    Kijk uit naar je volgende berichtje!

    x

  • 24 Mei 2011 - 21:28

    Yvonne:

    Geniet lekker, maak heel veel mee, kunnen de achterblijvers ook weer genieten. Een aanrader, ga naar het paleis en neem foto's van het wisselen van de wacht. Je lacht je krom.
    Groetjes,

  • 25 Mei 2011 - 08:53

    Allard:

    Het is weer geweldig hoe je deze belevenissen opschrijft. Zo gezellig, of je het zelf meemaakt. Zelfs het toetje zou ik kunnen proeven. Zonder de calorieen dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 116509

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: