Bromo, Ijen, Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joline Deen - WaarBenJij.nu Bromo, Ijen, Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Bromo, Ijen, Bali

Blijf op de hoogte en volg Joline

01 Mei 2013 | Indonesië, Sanur

Mijn vertrek vanuit Jakarta ging niet als gepland.
Maria had een ontbijtje to go voor me gehaald (lekker rijst met hete ei en tofu). En de taxi stond te wachten. Jakarta is 1 grote weerwar van auto's en scooters, altijd, overal. We hadden zo'n 5 kwartier gerekend om naar het treinstation te gaan.
De chauffeur had er al een hard hoofd in, dus ik belde Maria om te zeggen dat ik de trein niet ging halen en wat ik doen moest. Uiteindelijk heeft ze weinig kunnen doen en heb ik mijn trein gemist. Gelukkig gaan er in de ochtend twee treinen naar Yogya en heb ik nog snel een nieuw ticket voor de trein van een half uur later kunnen kopen. Nog snel gerend en die trein net gehaald. Op naar Yogya! De treinreis duurde lang, maar het landschap was prachtig.
Aangekomen in Yogya ben ik naar mijn hostel gegaan en ontmoette heel toevallig een Nederlands stel met wie ik meteen een trip naar de Borobudur en Prambanan tempel heb geboekt. Volgende dag om drie uur opstaan, jippie!
Zo gezegd, zo gedaan. We kregen een ontbijt mee (dit keer gewoon brood met ei en een banaan). En reden, hobbel de bobbel, richting het uitkijkpunt voor de zonsopkomst. Dat was nig best een stijle klim en dat hadden we niet verwacht, maar het uitzicht was fenomenaal. Hierna naar Borobudur. Enorm groot en mooie tempel. Dat honderden jaren onder lava troep heeft gelegen en pas sinds 18-zoveel ontdekt is. Het is gerenoveerd, maar door bombardementen ook weer verwoest. Hierna heeft Unesco er geld in gepompt en staat het er weer mooi bij. Sommige buddha's missen weliswaar een hoofd of een neus. Helaas was echt genieten er niet bij, aangezien er honderden studenten waren die met toeristen op de foto wilde. Erg vervelend en het deed me denken aan Beijing, waar ik ook vaak belaagd werd. Maar ervaren als ik nu ben, heb ik ook mijn camera gegeven om foto's voor mij te maken. Daar raken ze een beetje van in de war.
Hierna gingen we naar Prambanan en hier waren gelukkig veel minder studenten, alleen gezinnen die af en toe een foto wilde maken met hun kind. Prambanan vond ik stiekem indrukwekkender dan Borobudur. Prachtige stoepa's in een enorm moooie omgeving. Om 12 uur begonnen de 15357 moskeeën met z'n allen door de luidsprekers te bidden, waardoor het een beetje gedaan was met de rust. Maar ja, dat hoort erbij in een land waarvan 85% moslim is. Maar om nu dat nu in de buurt van een Hindoetempel te doen, zou niet mijn idee zijn.
De tweede dag in Yogya was ik ziek (whats new) en heb ik de hele dag op bed gelegen. De stad zelf trok mij ook niet heel erg en gelukkig verbleef ik in een rustig gedeelte.
Zondag werd ik om half 8 opgehaald om met de bus naar Bromo te rijden. Het was een 11 uur durende busrit, maar de bus was erg comfortabel. We hadden een leuke groep, maar erg stil. Ik raakte aan de praat met een Engelse jongen, Nathan. Wij waren de enige die alleen waren dus beetje aan elkaar over gelaten. Maar goed, hij lijkt op Jake Gyllenhaal, dus totaal niet erg. Het grootste gedeelte van de busreis heb ik geslapen en mijn goede bedoeling om een film aan te vragen in het busje waren ook voor niks. Aziatische versie van Jack Reacher is moeilijk te volgen en niet te verstaan in een voertuig waarvan de motor meer herrie maakt dan dat hij vooruit komt.
Goed, vroeg naar bed want we moesten al om 3 uur opstaan. De volgende ochtend kapot, maar enthousiast richting Mount Bromo. Het uitzicht was werderom prachtig! Na zonsopkomst zijn we naar de vulkaan zelf gegaan en moesten een beetje omhoog lopen. Al met al viel het mee en was dit een bijzondere ervaring. Mijn eerste vulkaan bezoek!
Om 9 uur waren we al terug in het hotel en werden met 60km per uur (althans, zo voelde het. de meter deed het niet) door de scherpe bochten naar het reisbureau gebracht.
Het Belgische stel ging naar Bali en ik besloot last minute om ook naar Ijen te gaan, voordeel van alleen reizen!
Dus Japans stel, Nathan en ik weer in de minivan en op naar Ijen. We werden eerst naar een hotspring en waterval gebracht. De waterval heb ik overgeslagen en ben meteen de hotspring in gedoken. Heerlijk ontspannen, al zag het water er wel uit alsof ze er met het hele dorp in hebben lopen urineren voor de afgelopen 2 jaar. Wat niet weet, dat niet deert. Heb er lang ingelegen en uiteindelijk zijn we met z'n vieren naar de auto gegaan.
Dit "hotel" was lang niet zo mooi als die in Bromo helaas. Sterker nog, de schimmel was het behang van de kamer en de gaten waren groter dan de muren. Geprobeerd te slapen en om 1 uur werden we gewekt.
De klim naar Ijen begon ik enthousiast en liep vol goede moed op mijn Vans naar boven. Maar na 15 minuten was ik uitgeput en moest nog 2,5 km stijl naar boven. Wat had ik van te voren gedacht?!! Het was super zwaar!! Gelukkig was ik niet de enige die het onderschat had en iedereen liep na een half uur een stuk langzamer. Ik werd ook erg duizelig door de hoogte waarin we ons bevonden, maar ik liet me niet kennen. Gebroken en kapot kwamen we aan bij de krater om ongeveer drie uur snachts. De meeste van de groep gingen nog naar beneden om naar het Blauwe vuur te kijken, maar ik vond het uitzicht al mooi genoeg. Het was erg koud, maar voldaan heb ik daar mijn broodje gegeten. Toen de diehards na bijna 2 uur terugkwamen, liepen we terug naar het beginpunt. Nu gelukkig merendeels bergafwaarts dus minder zwaar voor de conditie.

Hierna werden we afgezet in Surabaya om door een grotere bus naar Denpasar gebracht te worden. Na een uur wachten, reed de chauffeur zonder iets te zeggen, maar met 1 keer toeteren weg. Daar zaten we dan! Na in totaal 2 uur kwam eindelijk de bus naar Bali. Na de overtocht duurde de busrit langer dan gedacht. Dit kwam ook deels door een ongeluk. Een vrachtwagen is frontaal tegen een auto ingereden (ze halen hier nogal eens in, zelfs in bochten met een doorgetrokken lijn) en is de greppel ingereden.
We werden uiteindelijk totaal ergens anders afgezet dan Denpasar, maar hebben met z'n vieren de taxi naar Sanur genomen. Hier hebben we afscheid van elkaar genomen en nu zit ik een een erg mooi hotel en heb mijn eigen bungalow met warme douche tv en zwembad. Heb dus een deel van de kroning kunnen zien. Zag er gezellig uit!
Vanavond ontmoet ik Jerome, een Fransman van couchsurfing. Nog 1 nacht in dit hotel en dan zie ik weer verder.

Een lang verhaal, sorry daarvoor! En sorry voor de taalfouten, ik typ snel haha.

Was jullie qday leuk? En hoe is het weer daar?
Nou, hoor het wel weer!
X Joline

  • 02 Mei 2013 - 06:53

    Vanes:

    Alsjeblieft geen sorry voor je lange verhalen....
    Dat is voor ons juist genieten!!
    Heel veel plezier!!!
    X
    Vanes

  • 02 Mei 2013 - 23:30

    Anneke:

    Ik hoop dat je laatste vaccinatie al werkt, als jij in een troebele hotspring gaat liggen :) Maar het klinkt allemaal weer geweldig.
    xxxx

  • 03 Mei 2013 - 00:13

    Yvonne:

    Hoe langer je verhalen hoe leuker. Het is zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Iedere bizarre situatie loopt weer goed af. Doe je voorzichtig? Maak je je verhalen nog war langer? Geniet weer lekker verder.
    X
    Yvonne

  • 03 Mei 2013 - 00:13

    Yvonne:

    Hoe langer je verhalen hoe leuker. Het is zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Iedere bizarre situatie loopt weer goed af. Doe je voorzichtig? Maak je je verhalen nog war langer? Geniet weer lekker verder.
    X
    Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sanur

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 116490

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: