Langste tocht ooit! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Joline Deen - WaarBenJij.nu Langste tocht ooit! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Langste tocht ooit!

Blijf op de hoogte en volg Joline

17 November 2014 | Brazilië, Florianópolis

Terwijl ik dit typ zit ik met een super verse watermeloen en acai shake te ontbijten met een uitzicht waar je u tegen zegt. :)

Onze laatste dag in Chapada Diamantina wilden we spenderen Capao, een dorpje zo'n 1,5 uur rijden van Lencois. De bus zou om 1 uur in de middag vertrekken. Savonds zouden we dan weer de bus terug nemen. Iedereen verklaarde ons voor gek wanneer wij vertelden dat we voor een middag daar naartoe gingen. Was het dan zo leuk???
Goed, we zaten dus op de bus te wachten. Er kwam een jongen gezellig met ons praten en zo hadden we dus niet door dat het opeens allang 1 uur geweest was. Rond 2 uur kwam de bus eindelijk en baalden we een beetje dat we een uur korter hadden. In een ander dorp moesten we overstappen en zo reden we in een stinkende, kleine minivan richting Capao. Rond 4 kwamen we eindelijk aan. Aangezien alles in de middag tot 5 ofzo gesloten is, was er niks te doen in het dorp. Ik bedoel, in de straat. Want dat is het. Het dorp is letterlijk 1 straat. Wij zochten naar alle leuke winkeltjes en circus artiesten die daar te zien zouden zijn. Niks van dat! We hebben de straat 8x uiteglopen en besloten toen maar onze tijd te doden met eten. Wanneer het wat donkerder wordt, komen de vliegende mieren uit hun hol en vliegen ze erop los. Overal van die vieze beesten. Nee, we zagen niet de charme van dit dorpje. En waren dus best blij toen we eindelijk de bus terug konden nemen, want een bus eerder was niet mogelijk. Op ons overstappunt miesten we natuurlijk ook weer ruim 1,5 uur wachten. Maar om 11uur waren we eindelijk weer in Lencois. We hebben ons echt rot gelachen. Wat als we daar waren blijven slapen? Wat doen mensen daar twee dagen lang? Gelukkig sliepen wij gewoon in ons eigen bed, maar niet voordat we een drankje hadden gedaan met de jongen die met ons had gepraat smiddags bij de bushalte. Hij kwam ons ophalen in zijn super dikke auto, maar zo goed als alles was dicht. We hebben 1 spot gevonden waar we een biertje konden doen. Natuurlijk rustig aan gedaan, want ik mocht eigenlijk geen alcohol met de medicijnen voor mn kies, waarvoor ik trouwens ook nog maar even naar de tandarts was geweest. Met handen en voeten legde deze uit dat ik een ontsteking heb en harder moet poetsen. In NL toch maar even naar laten kijken :)
Afijn, na een tijdje ging ook deze plek sluiten. De jongen liet nog even het hostel van zijn ouders zien. Voor de mensen, die ooit nog naar Lencois gaan: Doce Lar. Ht ziet er super mooi uit!
Janneke en ik waren best moe en zeiden dat we de volgende dag weer vroeg op moesten. Netjes als hij was, heefft hij ons weer afgezet bij ons hostel.

We verlieten Lencois op donderdag met de bus op zaterdag in Florianopolis aan te komen. We wilden op zn minst 1x goed gestapt hebben. Dus hopen dat we op tijd aan zouden komen.
We zaten in de bus naar Rio en daar moesten we nog een bus regelen naar "Floripa". Het zou een lange busrit worden, aangezien we van het midden naar het zuiden gingen. En een lange rit werd het. De deur van de wc sloot niet goed en de hele bus stonk zo erg! Gelukkig waren deze mensen wel iets rustiger dan rijdens onze vorige busrit. Maar na een paar uur gingen we van bus wisselen en zaten we in een iets betere bus. Deze rook iets minder. Ondertussen hadden we ook weer vrienden gemaakt. De rit werd gezelliger en na 26 uur rijden, vroegen we ons af wanneer we eens in Rio aan zouden komen. Het zou namelijk 24 uur duren. Janneke vroeg het daarom aan de chauffeur en die reageerde precies zoals ik NIET gehoopt had en al beetje bang voor was. Rio??? Moeten jullie naar Rio de Janeiro? Daar gaat deze bus niet naartoe! Wij gaan naar Sao Paulo. Shit!! Wij lieten onze bonnen zien en hij zei iets in de trand van dat er iets mis was gegaan in de communicatie. JOH?!? We vertelden dat we naar Floripa moesten en opgelucht zei hij dat dat ook vanaf Sao Paulo kon. We hadden nu dus eigenlijk een gratis rit tussen Rio en Sao Paulo! Toch lichtelijk gespannen zaten we nog in de bus. Sao Paulo was namelijk net de stad waar we niet naartoe wilden.
We werden afgezet op het hoofd busstation en we werden nog even geholpen waar we nu naartoe moesten. We hadden echt heel veel geluk, want over 1,5 uur zou er al een bus gaan! Meteen twee kaarjes gekocht, nog even op kunnen frissen en hup, de volgende bus in. Wow! Wat een bus was dit! Hoe je in de ochtend in een derde klas, stink bus kan zitten. Zo zit je diezelfde avond in een dubbeldek VIPbus met parket op de vloer. Wat een contrast, maar ook de mensen waren anders. Niet zo gezellig als in de stinkbus. Maar ja, je kan t niet allemaal hebben natuurlijk. Deze rit duurde 12 uur en we kwamen zowaar op tijd aan!
Vanaf dit station moesten we nig twee lokale bussen en nemen en eindelijk na 39/40 uur waren we in ons hostel! Douchen!! Jaaaaa!
Ehmm... Nee... De kamer was vol, de boeking was niet goed gegaan. Het huilen stond me nader dan het lachen, ook met de gadachte dat we met twee dagen weer een hele dag in de bus moesten naar Rio. Maar gelukkig wordt alles hiet met een lach opgelost en kregen we een 6bed dorm ipv de 12 bed dorm, die we geboekt hadden. En dat voor dezelfde prijs. Dus jaaaaa, douchen! En meteen weer door, want er zou die dag een heel grote poolparty zijn. We kregen bandjes om en reden met iedereen van het hostel naar één of ander super chic gelegenheid. Vooral heel veel mensen, die veel geld hadden. Florianopolis is zo anders dan de rest van Brazilie! Het is duidelijk te zien dat hier veel geld zit. Het wordt dan ook veel gespendeerd.
Wij, arme backpackers zaten gewoon aan de biertjes terwijl anderen aan een caipirinha zaten, die 4 keer over de kop waren gegaan.
Gelukkig kwamen we onze mede reizigers tegen, die ook genoegen namen met een Heineken (dat dan weer wel. Want Skol is natuurlijk niet goed genoeg voor zo'n venue).
Tussen alle Oh Oh Cherso types stonden we te dansen en sprongen we, als het te warm werd in het zwembad. Om een uur of 6 ging het feest verder door in de tent ernaast en netjes om 10uur was het afgelopen. In de avond, niet in de morgen :) Natuurlijk niet voor ons en zijn we nog bij wat andere feesten geëindigd, waarvoor ik nogal underdressed was.

Gisterochtend netjes op tijd aan mijn ontbijt gezeten en ben ik naar het strand gegaan. Janneke had ik maar laten liggen :)
Ons hostel ligt 10 minuutjes lopen vanaf het strand en het werd er al gauw drukker, aangezien het zondag was. Daarom liep ik na een tijdje maar weer terug en kwam ik Janneke tegen.
We besloten (zoals altijd) op het heetste punt van de dag weer naar het strand te gaan en hier hebben we heerlijk de rest van de dag gelegen en geslapen. Tot een samba band ons wakker maakte en we wel MOESTEN genieten van de muziek, een acai en de zon.
Savonds had ik me ingeschreven voor een bbq in het hostel (handig als je geen vlees eet inderdaad), en hier hebben we met de hele groep nog gezellig nagekletst.

We werden nog overgehaald om naar een samba feest te gaan. Het feest was in een kleine kroeg, met een band die heerlijke muziek speelde. Iedereen danste en zong mee. Precies zoals je zou verwachten.
Wij waren alleen zo moe, dat we toch wijs besloten om naar het hostel terug te gaan.
Janneke had ook een surfles vanmorgen vroeg, dus een avond vroeg ons bed in was niet zo gek.

Vandaag is het ook weer 32 graden, dus zometeen weer even aan mn kleur werken. Vanavond onze laatste avond en dat gaan we afsluiten met een feest waar ook weer iedereen naartoe gaat.
Wordt een zware dag morgen :)

Ik zal wat zon naar NL sturen. Hoorde dat het regende.
X

• 17 November 2014 - 13:49

Anneke:

Jullie halen er echt alles uit wat erin zit. Leuk om te lezen. Veel plezier nog!!!

• 17 November 2014 - 13:52

Yvonne:

Het is weer lachen met jullie hoor. Bussie komt zo Bussie komt zo. Geniet nog lekker. Probeer nog eens de zon te sturen want het is de eerste keer niet gelukt.