Zeedijk in het groot - Reisverslag uit Beijing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu Zeedijk in het groot - Reisverslag uit Beijing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Zeedijk in het groot

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

08 Maart 2010 | China, Beijing

Ik zeg: Wederom NI HAAAOOOO!!
Ben alweer een paar uur in Beijing en 5 kilo lichter. Heb door de hele stad al gelopen en verschillende torens beklommen.
Ik zal even helemaal van voor af aan beginnen... Ik pak ff mijn dagboek erbij, want het lijkt alweer een week geleden dat ik wegging uit Nederland!!

Stress voor de vlucht
Zit ik dan met al mijn Chinese geld in Nederland! Helemaal vergeten dat het wellicht handig is om ook nog wat euro's op zak te hebben. Ook vergeten nog te checken of ik al mijn pasjes bij me heb voor in China. Met stress kijk ik snel in mijn portomonnee. Gelukkig! Alles zit er gewoon nog in! Waar had ik mijn zonnebril nou ook alweer gelaten? Hij zat net nog op mijn hoofd!! In mijn tas? nNee. In de andere tas? Ook niet! Shit! O, wacht. Ik had hem in het zijvakje gestopt, zodat ik hem snel kon pakken wanneer de zon vervelend zou worden. Het is pas 8.50 en mijn vlucht gaat om 10.40. Wat moet ik doen al die tijd? Ik moet naar de wc, maar dan moet ik alles weer aantrekken en opdoen. En dan op de wc weer de tassen af. Terug naar de plek waar ik nu zit (vind ik altijd zo stom, net als wanneer je in de trein naar de wc gaat. Dan ga ik ook nooit terug naar dezelfde plaats. Geen idee waarom!). En dan alle tassen weer af. JAs weer uit, want het is bloedheet hier binnen. En dan over een half uur weer opstaan! Nee, ik hou het wel ff op.

Naar Londen..
Een airbus Industrie is dus echt een klein ouderwets klereding! Ik zat wel bij het raam, gelukkig!
Het toestel beweegt! We gaan vliegen! Eerst het vliegtuig in zijn achteruit en dan gaan met die banaan! Hm... toch niet. Ondertussen nog even stilstaan om alle knopjes uit te proberen. Althans, daar lijkt het op. De kleppen op de vleugel gaan open en dicht en we rijden weer! Maar moeten die kleppen niet open dan? Waarom werden ze anders getest? Aaah, misschien bij het opstijgen. Na minuten lang gereden te hebben lijkt het er toch op dat we vliegend naar Londen gaan! Uiteindelijk zie je tientallen mensen buiten naast de weg staan met hun kinderen en dan weet je dat dat het punt moet zijn waar je op gaat stijgen. Alsof de piloot er op wacht.. "Nee, nee... nog niet... wacht, nog niet genoeg mensen aan de weg... En JAAA daar zijn ze! We kunnen!" "Ahh," hoor je de mensen buiten roepen.
Ik kijk uit het raam om afscheid te nemen van Nederland, maar buig me maar weer snel naar achter want de man voor me heeft duidelijk eerst wat Heineken naar binnen gegooid, alvorens hij in het vliegtuig stapte.
De vlucht gaat goed. Na 45 minuten wordt al opgeroepen dat we gaan landen. Dat is snel! De man naast me begint tegen me te praten en vraagt waar ik heen ga. "Beijing". Antwoord ik. Leuk! vindt de man. Hij vertelt me dat hij in Kuala Lumpur woont met zijn vrouw voor een aantal jaar en hij wel eens voor een aantal dagen naar Beijing zou willen. Ik zeg hem dat ik ook voor twee dagen naar KL ga en hij zegt dat ik eventueel bij hen thuis kan blijven. MOchten hij en zijn vrouw aan het werk zijn, dan is er altijd de maid nog!! Toe maar! Hij geeft zijn mail en onze wegen scheiden.

In Londen.
Hoe dood je de tijd op een vliegveld wanneer je een overstaptijd van ruim 4 uur hebt? Juist! drinken, eten, rondlopen, nog meer drinken en nog meer eten! Zo zat ik in het restaurant Gordon Ramsey plane food, de goedkoopste salade te eten. Zit je dan tussen de zakenmannen met je backpack kleding en twee rugtassen. Ik voelde me vrij opgelaten en zat te wachten op mijn cola light. Toen begon er een (wederom) Amerikaanse mand tegen me te praten. Een wat oudere man. Hij vroeg waar ik heen ging. "Beijing", antwoorde ik net als in het vliegtuig. De man was verbaasd en vroeg wat ik er te zoeken had. Tja, dat vragen wel meer mensen! Ondertussen dacht ik: Waar blijft me cola toch? En op dat moment zie ik de ober naar me kijken en schrikken dat ik nog steeds niks te drinken heb. Rustig praatte de oude man verder over zijn sollicitatie in Stuttgart (WAAROM daar??!?!?). Hij komt uit California en daarom vraag ik me helemaal af wat hij in Duitsland te zoeken heeft. De ober komt eindelijk mijn cola brengen met 1000 excuses. Moet zeker van Gordon. Het lijkt trouwens ook of iedereen gewoon Nederlands praat, heel gek! Maar echt soms klinken woorden ineens heel Nederlands. De man is niet aangenomen in Stuttgart en moet dus weer terug naar LA. Hij geeft me nog enkele tips om in China te werken als Engelstalige gids, want mijn Engels is zooo goed!! "Is jullie tv ook in het Engels?" vraagt hij. Dat had hij al ergens vernomen. "Yes," antwoord ik. Wij doen niet aan nasynchronisatie net als in Duitsland. Ook krijgen we Engels, Duits, Frans en met geluk Spaans op school. De man is erg onder de indruk. HA, weer bij een Amerikaan NEderland positief op de kaart gezet! Denk ik bij mezelf. De man betaalt en staap op. "Have a nice and save trip" zegt hij nog voordat hij weg gaat. "HAve a save flight", roep ik hem na.

Beijing..
Na een lange vlcuht dan eindelijk aangekomen in Beijing. Denk je geland te zijn, roept de piloot om dat we nog zeker 10 minuten moeten rijden, we zijn nog enkele miles verwijderd van waar we moesten zijn. Was trouwens in Londen ook al zo met dit toestel. We werden met bussen naar het vliegtuig gereden en daar moesten we in het vliegtuig klimmen! Toevallig had ik het die dag met Mark nog over de propellors van een vliegtuig, nou ik heb ze gezien hoor!! Van heel dichtbij!
Weer zat ik bij het raam en buurman en ik hadden zelfs een stoel tussen ons in!! Ik zag dat hij ook wel eens uit het raam wilde kijken.. PECH! HA!
We hadden wel nog een vertraging opgelopen door een Chinees die moeilijk deed. Zeker omdat hij in Londen wilde blijven. Can't blame him. HEt sneeuwt hier! In Londen scheen de zon tenminste nog.
We stappen uit het vliegtuig in komen in de rij te staan om gecheckt te worden. De vrouw van mijn loket is lief en glimlacht tegen iedereen. Ze zegt alleen verder niks. Ik ben aan de beurt... HEllo!! Ze lacht naar me en kijkt naar me foto. En ze kijkt nog eens, en nog maar een keer. Lijk ik er echt niet op?? Ze vraag of het mijn eerste keer in China is. Waarom vroeg ze dat bij die andere mensen niet??? Ik antwoord maar met een blij hoofd dat het inderdaad mijn eerste keer is en dan vraagt ze waarvoor ik kom. Wil ze een praatje maken of is dit extra controle??? "Voor vakantie", zeg ik. Ok, dat is goed en ik mag doorlopen. FIEUW!!
Dan mijn bagage zoeken.. We moeten met een trein naar de terminal. Ik heb zweethanden, want ben bang dat ik totaal verkeerd ga. MAar ik ga goed en ik vind al snel mijn tas! Gelukkig! ik loop naar de exit en zie mijn chauffeur staan. We lopen naar de auto en ja hoor!! Haha. Hij heeft zijn hele auto bekleed met Mickey Mouse en Donald duck. Zelf zijn stuk heeft bekleding! Hij zegt verder niks, dus ik houd ook maar mijn mond. Na een half uurtje komen we aan bij het hostel en ik word naar de kamer gestuurd. Wat een klein kamertje!! kleiner dan thuis! Er hangt wel een douchekop boven het bed. Heel handig voor wanneer, ehmm...ja ehm. heel handig!
Ik ga douchen en omkleden en bsluit de stad al te gaan verkennen. Dus lopend ga ik naar het Beihai park, Jishan park, Bell tower en Drum tower. Nou, inderdaad OVERAL Chinezen! Echt overal! HEt is net de Zeedijk,maar dan groter. Op elke hoek van de straat vraag je je af waar de rode lampen en naakte vrouwen zijn. MAar die zijn hier gelukkig niet! Ben door honderden zoniet duizenden Chinesen aangekeken en ben ook al op de foto gezet en zelfs eentje heeft me schaamteloos gefilmd terwijl ik op de stoep liep! Mensen giechelen wanneer ik langsloop en wanneer ik hallo zeg roepen ze Ooooo naar de gelukkige persoon die mijn groet heeft ontvangen. Of ze lachen me uit om hoe ik eruit zie, dat kan ook!!

Ik zeg ook al Ni HAo en xie xie tegen iedereen en heb ook de oorspronkelijke prijs betaald voor de parken. Ze wilde me 5 yuan laten betalen maar no way! Ik zag 2 staan. Dus ik zeg: Er (dat is twee in Mandarijn). Dus ik kreeg 8 yuan terug muahaha.
Op straat kwam er WEER een Amerikaan naar me toe en zei dat hij hetzelfde boek had. JOH! Dus hij zei dat ik echt naar de Bell tower en de Drum tower moest gaan. Was maar 10 minuutjes lopen. Dus ik ging erheen. Jezus!! alsof de trappen in de parken nog niet genoeg waren! (zie de foto's).
Nu in het café van het hostel en ik ga vandaag niks meer doen. Mijn benen trillen helemaal hahaha.. Ik ga de foto's erop zetten!

Sorry voor het lange verhaal.
Hopelijk is het daar ook allemaal goed!

Uploaden op deze site lukt helaas niet.
Ik heb wat foto's op mijn hyves gezet: http://joline75.hyves.nl en dan op de foto's klikken

xxJoline

  • 08 Maart 2010 - 09:55

    Jan En Christien:

    Hallo Joline,
    wat een prachtig verhaal, je zou maar midden in de nacht helemaal nat wakker worden omdat de douchekop lekte!
    Ook het trappenverhaal is erg herkenbaar, trappen zul je nog wel vaker moeten beklimmen tijdens deze reis.
    Het is bij jou warmer dan hier, vanmorgen lag er weer een laag sneeuw!
    Geniet nog van jouw verdere reis, wij blijven meegenieten.
    Groetjes, Jan en Christien

  • 08 Maart 2010 - 10:01

    Allard:

    Ik geniet van je verhaal. Als je zo doorgaat met schrijven kun je dit verslag verkopen als je terug bent. GEWELDIG! Goede reis verder.

  • 08 Maart 2010 - 10:06

    Joline Deen:

    Ik zet zo de link naar mijn hyves er ff op.. foto's uploaden op deze site gaat helaas niet lukken. Kan maar maximaal 10 :(

  • 08 Maart 2010 - 10:58

    Krizia:

    Sow wat een lang verhaal weer Jo! Haha, had ook niets anders verwacht. Ben blij dat de reis goed is verlopen. Enne, je bent op dag 1 al superactief door meteen vanalles te bezoeken. Ben benieuwd naar de foto's!!!!

    x

  • 08 Maart 2010 - 11:15

    Tessa:

    Hey hey!

    Ben blij te horen dat de reis goed verloopt! Dat lachen dat doen Chinezen altijd (van mijn ouders vernomen) lekker terug lachen en geniet ervan ik zie je over een maand!

    XXX

  • 08 Maart 2010 - 13:33

    Marloes:

    Zussie!!!! Je bent er!
    Had je foto gehad vanmorgen, was al verbaasd dat ik sneeuw zag. :D
    Gelukkig goed aangekomen. Geniet van alles wat je ziet heh!! Want zo vaak ben je daar niet. ;)
    En alles wat je meemaakt is een herinnering voor het leven.
    Enjoy it!!

    Love you en erg trots op je!
    Kus marloes

    en dikke knuf van je "navy"

  • 08 Maart 2010 - 16:54

    Mandy:

    Heej jojojojoline!
    Daar zit je dan eindelijk! 2 maanden lang avontuur, gaaf hoor! het kwijl druipt hier alweer langs mijn kin ;) (bijna letterlijk :P) brrr wel koud daar, hoop dat het snel warmer wordt :D
    heel veel succes en echt stoer dat je in je eentje bent gegaan :D
    You Go Girl!

    XxX je collega

  • 08 Maart 2010 - 18:26

    Anneke:

    Jeetje Joline, een heel verhaal meteen al. Leuk hoor meteen de 1 dag al met zoveel mensen een gesprekje aangeknoopt. Mooie dingen gezien en kou geleden :-). Pas goed op jezelf en veel plezier

  • 08 Maart 2010 - 18:26

    Karin:

    Hoi Joline,

    We zijn blij dat je veilig bent aangekomen. Jeetje, wat een lange reis! We hopen dat je de regenjas snel weer kunt inpakken, want met dit weer loop je hier ook niet buiten! Veel plezier morgen. xx Ernst en Karin

  • 08 Maart 2010 - 18:26

    Mama:

    Hey lieverd,
    Je bent behoorlijk aan het oefenen voor je "korte" verhaaltjes, haha.
    Je bent wel actief geweest zeg, na zo'n lange reis. Kijk je uit dat je niet oververmoeid terugkomt, want dan moeten we je allemaal ontzien en verwennen, terwijl wij eigenlijk de zielige achterblijvers zijn en dan dus wat extra aandacht van jou verwachten.
    Je bent trouwens niet de enige met sneeuw, hier lag vanmorgen ook weer van dat natte goedje. Hoop dat je in Beijing nog een hoop moois ziet, de foto's zagen er in ieder geval al veelbelovend uit.
    xxxxx en een dikke knufffel

  • 09 Maart 2010 - 08:33

    Janneke:

    Hey meis,

    Lekker bezig haha. feestje was trouwens gezellig zaterdag! Hier begint het zonnetje door te komen en is het nog steeds mega koud maar ok genoeg daarover. Geniet ervan dan ga ik weer verder suffen achter mijn werkcomputer ;P.

    xj

  • 09 Maart 2010 - 18:21

    Vanessa:

    Leuk juist, die lange verhalen, net of we een beetje mee zijn. Voor jou wel tijdrovend. haha.
    Je hebt er weer een aardige vlucht opzitten!
    Kom je daar ook aan in de sneeuw.

    Hoop dat je je gauw weer beter voelt (las net dat je niet zo lekker bent)en dat we van je mooie avonturen kunnen meegenieten!
    X Vanes

  • 14 Maart 2010 - 13:07

    Br& En Ray:

    Net terug van vakantie dus het lezen van de verhalen kan gaan beginnen en je hebt er al aardig wat geschreven zag ik...
    Eerste verhaal was erg leuk..nu foto's kijken je overige avonturen lezen :)

    Was het afscheidsfeestje geslaagd?? Statafels nog opgehaald??
    Over 8 weken krijgen we ze terug ;)

    Kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 116573

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: