Het goede leven van een toerist in China - Reisverslag uit Yangshuo, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu Het goede leven van een toerist in China - Reisverslag uit Yangshuo, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Het goede leven van een toerist in China

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

27 Maart 2010 | China, Yangshuo

Ik ben nu vier dagen in Yangshuo en ik ben (zoals iedereen, die hier heen komt) helemaal tot rust gekomen.

Gister heb ik een bamboorafttocht van een uur gedaan en ben daarna teruggefietst. De man kwam mij om tien uur ophalen en door hem te volgen op de fiets, zou ik bij het begin van de tocht komen. Die man sjeeste over de paden! Hijgend kwam ik aan bij de bamboorafts. Iedereen was te lui om mij als klant aan te nemen en eindelijk was er een gek die zei dat hij het wel zou doen. "Ja, maar goed ook!" dacht ik bij mezelf. Klungelig liep ik over de rafts heen om uiteindelijk bij de desbetreffende uit te komen. Ik werd vrolijk door iederen uitgezwaaid. "Jullie zijn gewoon blij dat jullie mij niet hoeven voort te duwen hè?" Nietsbegrijpend bleven ze zwaaien. De tocht begon erg rustig en ik kon goed van het landschap genieten. Maar opeens zei de peddelaar (of hoe je zo'n iemand moet noemen) dat ik mijn benen gestrekt vooruit moest steken en mijn camera in mijn tas moest stoppen. "Wat gaan we doen?" vroeg ik bang? Dit had ik totaal niet verwacht! "We gaan een waterval af." zei hij. En voor me zag ik een enorme waterval! "Maar dat houdt deze raft toch helemaal niet?!?!" schreeuwde ik. "Gewoon met je voeten vooruit zitten, dan lukt het wel." Ik had totaal geen vertrouwen in die man. Zou een spontaan schietgebed helpen op zo'n moment? Het was al te laat, we gingen van de waterval af! Zelfs gillen lukte me niet meer. Blij dat ik het overleeft had, riepen mensen of ik een foto van deze actie wilde kopen. "Nee hoor, bedankt!" zei ik nog in shock. Rustig gingen we weer verder tot er nog een waterval aan kwam. Op deze was ik al voorbereid, dus ik deed mijn tas af en hing hem op een het stoeltje naast me en deed mijn haar goed. En ja hoor, na de waterval riepen de mensen weer of ik een foto wilde kopen. "Duo sen chian?" vroeg ik. "Shi wu." O, het is maar 15 yuan. Nou, daar wil ik hem wel voor kopen. Dus ze printen dan je foto uit (hoe komen ze aan stroom midden in het water?!??!) en doe hem dan in een mooi plastic hoesje en plakken dit dan vast. Het resultaat was prachtig! Alleen de foto was lelijk. Goed, ik had wel een aandenken aan deze levensgevaarlijke actie. De ene na de andere waterval kwam nog en van al dat water moest ik nodig plassen. Met mijn woordenboek in mijn hand vroeg ik aan de peddelaar of ik ergens kon plassen. We stopten bij een prachtig hotel aan het water en een minuutje later peddelden we weer verder. Na een goed uur waren we aangekomen bij het eindpunt en daar stond mijn fiets! Maar waar??
Er stonden wel 100 fietsen! Ik pakte er één die het meest op mijn fiets leek en deze bleek achteraf de goede te zijn! Gelukkig! Heb een mooie tocht terug naar het hostel gemaakt en prachtige foto's gemaakt (deze komen zo hieronder te staan). Het weer was echt heerlijk, dus heb de rest van de dag in de zon gezeten en ben (natuurlijk) verbrand. Het personeel van het hostel, inclusief de directie, was druk bezig met nieuwe meubels in elkaar aan het zetten. En zo goed als ik ben, stelde ik voor om te gaan helpen. Heb me hier nog even mee vermaakt en daarna vond ik het tijd om te eten en filmpje te gaan kijken.

Vandaag zou het weer net zo mooi worden als gister. Dus gekleed in korte broek en tshirt ging ik vanmorgen ontbijten. Dit bleek toch tegen te vallen, dus op aanraden van de drie jarige Pelle (zoon van de eigenaars) heb ik toch maar een lange broek aangetrokken. Ik zou vandaag Chinese kookles krijgen! Ik was benieuwd! Samen met nog één Nederlandse vrouw stapte ik in een busje. We werden naar een grote markt gebracht en hier ontmoetten we onze lerares, Tessa. Ze liet ons de markt zien en vertelde ons over alle combinaties, die je kunt maken met kruiden en groenten. Was erg interessant! De vissen spartelden nog in het rond en als je geluk had zag je er één uit de bak springen om zijn weg naar de rivier terug te vinden. Alles werd vers verkocht daar! De kippen zaten met zijn twintigen in een hokje van 1 bij 1 en de kikkers kwaakten hun laatste kwaak. Na een klein kwartiertje werden we naar de kookschool gebracht. Deze was niet ver van ons hostel af en we hadden een prachtig uitzicht vanaf de binnenplaats van de school. Op het menu stond: Egg wrapped dumplings, Steamed chicken with mushrooms, eggplant Yangshuo style, stir fried pork with vegetables and oyster sauce en green vegetables with garlic.
Het klinkt niet alleen lekker, het wás ook lekker! Wat zeg ik? Lekker? Het was héérlijk! Dat ik zo goed kon koken wist ik niet! We begonnen met de dumplings, en alleen de eerste was een beetje mislukt, maar daarna ging het alsof ik het al járen gedaan had! De andere gerechten gingen net zo goed en ook bij mijn buurvrouw ging het lekker zijn gangetje. We mochten nadat we klaar waren lekker smikkelen en smullen en toen het op was zouden we weer opgehaald worden. Wij besloten echter terug te lopen, aangezien het weer al beter was en het hostel hoogstens een half uurtje lopen zou zijn. Inderdaad, 20 minuten later arriveerden wij en de rest van de dag heb ik wederom in de zon gezeten.
Heb nog wat met Pelle gespeeld (ik mis mijn neefje en nichtje, dan vermaak ik me wel met mijn nieuwe vriendjes!). En daarna nog wat gelezen. Wat is het leven toch heerlijk!!

Zo ga ik nog wat eten en daarna wederom bij de openhaard lekker een film kijken met verkeerde Engelse ondertiteling.

Nog 4 dagen hier en dan vlieg ik door naar Kuala Lumpur om vervolgens Tes op te zoeken in Australië! Heb daar ook erg veel zin in!!!

Alles bij jullie ook goed? Bedankt voor alle berichtjes (nogmaals). Vind het erg leuk als jullie je reactie hieronder zetten!

Liefs en xx uit warm China!!

  • 27 Maart 2010 - 10:27

    Jan En Christien:

    Prachtige en herkenbare foto's, zélfs de buffel!
    Fijn dat je hier tot rust hebt kunnen komen ondanks die gigantische 'watervallen'. Geniet nog van jouw laatste dag(en) in Yangshuo, Jan en Christien

  • 27 Maart 2010 - 10:42

    Mama:

    Nou we weten in ieder geval wat we 26 april eten hè? Lekker hoor, ben benieuwd. (voor het geval je het tegen die tijd vergeten bent, wij wassen gewoon de groente onder de kraan in de keuken, hoor)

    Je zit in een mooie omgeving zeg, ziet er erg goed uit. Veel plezier nog.
    xxxx

  • 27 Maart 2010 - 12:37

    Vanessa:

    Ik denk toch dat we eerst bij jou komen eten!!!!!

  • 27 Maart 2010 - 13:09

    Marloes:

    wauw!!!!!!!!! joline ziet er gaaf uit!!
    En het eten... zeg maar wanneer. :P

    en je neefie mist jou ook hoor. En ik natuurlijk ook!!
    Dikke kus

  • 27 Maart 2010 - 14:02

    Mandy:

    Ik wil die actiefoto zien dat je van die waterval afsuist :P (snap dat die niet digitaal is, maar als je met je digicam van die foto een foto maakt kun je hem online zetten :D) deed ik ook met me duikfoto's

    Geniet ze lekker daar! X Men

  • 27 Maart 2010 - 14:55

    Karin:

    Mooie fot's en dat zonnetje ... Is bij ons alweer weg. Natuurlijk mag je bij ons een kook workshop geven, geen probleem! O, je had het nog niet aangeboden ...
    xx Karin

  • 28 Maart 2010 - 16:29

    Ilse:

    alles wat ik van je lees en zie maakt dat ik snel wil gaan sparen om daar ook heen te kunnen, wat een wereld! (kreeg deze week van iemand die in hong kong zit een sms dat chanel in china ook goed te vinden is... als jij die ervaring ook hebt, niet vertellen...!hihi) xik.

  • 28 Maart 2010 - 18:54

    Agnes:

    Hallo,
    Door een beetje te googlen kwam ik jou website tegen. Wat een prachtige foto's zeg. En wat een mooie provincie zit je he! Wij hebben twee dochters geadopteerd en allebij komen ze uit Guangxi.Wij zijn er dus ook al twee keer geweest en weer hard aan het sparen om met de meiden terug te gaan. Geniet van je reis!
    Groetjes Agnes

  • 29 Maart 2010 - 07:41

    Joline Deen:

    Hoi Agnes!
    Leuk dat je op mijn blog reageert!
    Het is zeker mooi hier en ik zou hier wel een hele vakantie kunnen blijven! Beter dan het drukke in de grote stad! Ik hoop voor je dat je snel weer terug kan naar China!
    Groetjes, Joline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 116552

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: