Hier wil ik wonen!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joline Deen - WaarBenJij.nu Hier wil ik wonen!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Hier wil ik wonen!!

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

16 April 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Nog even "ni hao" voordat het weer gewoon "hallo" is!

Ik ben nog steeds in Hong Kong en ik houd echt van deze stad! Heb het gevoel dat ik hier woon en geaccepteerd word door de lokale bevolking.
Sowieso is Hong Kong totáál anders dan China. Ik had toch van te voren wel gedacht dat het gewoon China was en alles net zo zou gaan als daar.
Niks is minder waar. Het is duidelijk te zien dat Hong Kong ooit van Engeland was. Er rijden veel dubbeldekkers en dubbeldek-trams. Ze zijn niet allemaal rood, zoals in Engeland maar rijden ook nog eens aan de linkerkant van de weg. Als je alle mensen wegdenkt, ben je dus gewoon in Europa! Ook spreekt het merendeel van de mensen hier goed Engels. Vooral de ouderen spreken goed zo niet vloeiend Engels, wat in China juist andersom is. De mensen roggelen hier ook niet en eten ook een stuk minder luid. Er lopen veel expats rond en het zijn vooral zakenlui, die je op straat ziet lopen.
Wat wel hetzelfde is als in China, is dat de bevolking erg behulpzaam is en de jongeren kijken je nog steeds wel een beetje nieuwsgierig aan.
Al met al voel ik me echt thuis en ik zou hier met alle gemak kunnen wonen.

Gister heb ik wel veel gedaan. De dag begon brak, want de avond ervoor was ik met Nicole en wat vrienden van haar naar Wan Chai gegaan. We zouden eerst naar de paardenraces gaan, maar toen wij er aankwamen, waren er helemaal geen races. Toen maar weer terug. Woensdagavond is daar dé stapavond. Voor vrouwen is in elke club de hele avond gratis drank. Is het geen champagne, dan is het wel rum mix, gin mix of wodka mix. De avond was dus erg geslaagd, kun je je wel voorstellen! Zal er één foto van uploaden.
Ik had de Lonely Planet opengeslagen en bekeken wat ik allemaal nog moest doen in deze bruizende stad. Eerst zou ik naar de langse roltrap ter wereld gaan. Als je verwacht dat je tien minuten op een lange trap staat en moet wachten om boven te komen, dat zit je fout. Het zijn allemaal roltrappen, die je uiteindelijk binnen 20 minuten van beneden naar boven brengen. Wil je er eerder af, dan kan dat ook. Ik vond het niet zo heel spannend, dus was na 10 minuten eraf gegaan, weer beetje terug naar beneden gelopen om via Hollywood street naar de Man Mo tempel te lopen. Onderweg liep ik nog langs een club en zag dat vanavond Fatman Scoop (Amerikaanse rapper van de Brooklyn clan) hier optreedt. Misschien dat ik daar vanavond een kijkje neem, maar misschien moet ik er wel een kaartje voor kopen.
De tempel was erg mooi, véél wierook, maar erg mooi.
Hierna ben ik terug gegaan over Hollywood street. Ze hebben er tientallen antiekwinkeltjes, dus dat was erg leuk om in te snuffelen.
Doorgelopen naar de peak tram, want dat was toch één van de dingen die gedaan móést hebben hier. Dus de borden gevolgd, nog een tussenstop gemaakt in St. Johns Cathedral en na lang lopen kwam ik aan bij de peak tram. Deze tram gaat binnen 10/15 minuten naar boven en daar heb je dan een prachtig uitzicht over de hele stad. Behalve gister. Het was erg mistig en ik zag echt geen hand voor ogen. Ben nog bij een Japans restaurant sushi wezen eten, waar je normaal ook een geweldig uitzicht hebt. Het leek wel of de glazen vies waren. Ik heb echt helemaal niks gezien!! De sushi was wel overheerlijk! Ik denk wel de lekkerste sushi die ik ooit gegeten heb.
Het was toen wel weer tijd om richtig het hostel te gaan, aangezien ik me nog niet helemaal tiptop voelde.
Met de metro weer naar Causeway Bay (waar mijn hostel is) en met de roltrap omhoog. Rustig stond ik op de trap naar de advertenties te kijken toen ik de GEOX advertentie aan de muur zag hangen. Die foto kwam me wel heel bekend voor! Hij kwam nog een keer langs en toen zag ik dat het het model was, die ik vorig jaar in de clip van Deazy heb laten spelen! Hoe toevallig is dat? Heb er een foto van gemaakt, om naar haar te sturen.

Vanmorgen was ik al vroeg mijn bedje uit om de locals te zien sporten in het park. Ik slaap vlakbij het Victoria park en daar wordt in de ochtend veel Tai Chi beoefend. Om kwart voor 9 stond ik al buiten om door de enorme massa zakenmensen mijn weg naar het park te vinden.
Heb even in het park rondgelopen en liep daarna door naar een tempel vlakbij. De tempels in Hong Kong vind ik niet erg indrukwekkend. Ze zijn klein en lang niet zo mooi als in Beijing. Ook hier had ik het dus snel gezien en toen ik zag dat het al half 10 was en ik dus mijn visum al bijna op kon halen!
Dit ging erg snel, aangezien ik voor de menigte was. Ik liep de ambassade weer uit en de rij was zeker drie keer zo lang geworden!
Begin van de middag naar de Golden Bauhinia. Dit is het symbool van Hong Kong, samen met de draak. De golden bauhinia is een 6 meter hoog gouden beeld en staat ook op de vlag van Hong Kong.
Ik liep over de drukke straat naar het beeld, toen er een monnik naar me toe kwam. Hij drukte me een gouden plaatje in mijn handen en schudde mijn hand. "Jullie mogen toch helemaal geen vrouwen aanraken?" dacht ik meteen, maar de man begon me te vertellen dat dit plaatje vrede brengt. Ik wilde hem bedanken en doorlopen. Hij haalde een boekje tevoorschijn en vroeg of ik mijn naam erin wilde schrijven. Dat wilde ik best en hij vroeg toen ook of ik iets wilde doneren. Ik had op dat moment niet meer dan 50 dollar op zak (5 euro). Overompeld door de man, wilde ik dus dit briefje aan hem geven. Maar toen ik het hem aanreikte zei hij dat hij het niet wilde. "Lekker onbeleefd!!" wilde ik roepen, maar hij had zich al omgedraaid. Ik was echt verbaasd dat hij mijn 50 dollar niet aan wilde nemen, maar ik liep ook weer verder richting de bauhinia. Toen zag ik dat er een man voor me liep, die zich steeds omdraaide naar me. "welcome to Hong Kong," zei hij tegen me. "Thanks," zei ik maar terug. "I'm security," en hij wees op zijn naamkaartje. "Dus daarom wilde de monnik geen geld meer aannemen van me!" ik snapte het meteen. "Welcome to Hong Kong," zei de man nog een keer en hij liep weg.

Na de 6 meter hoge bloem gezien te hebben, wandelde ik nog wat door de stad. Het was ondertussen al 2 uur en ik kreeg best wat honger. In de LP had ik gelezen over de bekendste restaurant en die was niet ver van waar ik nu was. Ik liep dus naar het restaurant en had geluk dat het al 2 uur was geweest, want vanaf dan serveren ze hun beroemde dim sum. Had er heerlijk gegeten voor 7,5 euro (toch best duur voor hier!) en ging weer met de lift naar beneden. Ik stond met een man en een vrouw in de lift en deze waren samen aan het praten. Ze lachtten en zeiden dingen tegen elkaar in het Kantonees. De man keek me aan en zei toen: "You are very tall!" Ze lachtten weer en ik lachte met ze mee. Toen liepen we de lift uit en hield de man de deur voor me open. "Ladies first", zei hij.

Ik ga zo weer even boodschappen doen, want de supermarkt is hier 1 minuut vandaan. Het weer is echt bagger, dus ik twijfel of ik straks weer de lichtshow ga bekijken.

Ik heb vernomen dat er onduidelijkheid is over mijn terugkomst. Ik vlieg zondagochtend vanuit Beijing. Aangezien ik ook 6 uut terug in de tijd ga, kom ik zondagavond om 18 uur aan. Dit is 12 uur in de avond in Beiing, vandaar dat deze site een dag later berekend over mijn terugkomst (denk ik).
Zondagavond de 25e ben ik dus weer terug!

Genieten jullie nog maar lekker van het zonnetje, want ik die heb ik hier niet :(

xx

  • 16 April 2010 - 11:31

    Mandy:

    Zo grappig om te lezen hoe jij hongkong ervaren hebt. Ik vond ze namelijk helemaal geen goed Engels spreken en ze roggele net zo hard ( toen ik er was ;p) Victoria peak was ook bij ons mistig wat eigenlijk gewoon smog is. Heel jammer want het uitzicht schijnt geweldig te zijn. 1 tip. Zodra het mooi weer is daar en je blauwe lucht ziet: meteen nog een keer naar the peak gaan. Have fun nog daar en trouwens heb je gehoord van alle gecancelde vluchte naar nl? Hoop dat jouwe zo wel weer gaat x men

  • 16 April 2010 - 11:56

    Marloes En Jasey:

    je voelt je thuis in HK?!? das een goed teken!

    Foto's zien er ook weer gaaf uit!
    Nog een ruime week!!!
    :D

    kus en enjoy

  • 16 April 2010 - 12:35

    Tanja:

    Jemig Jo,
    Chanpagne, sushi, slangenbloed, koeiemaag...dat wordt wennen als je straks weer aan de piepers met spruiten mag ;-)
    Geniet nog maar even, voor je het weet zit je weer in het vliegtuig terug (als er geen vulkanen meer uitbarsten)
    Tot snel en dikke kus

    Tanja, André & Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 116571

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: