Prinses grootoog - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joline Deen - WaarBenJij.nu Prinses grootoog - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Prinses grootoog

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

14 April 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Hallootjes!!!
Ben nu ondertussen alweer twee dagen in Hongkong.
Kuala Lumpur is rustig verlopen en was al vroeg op het vliegveld. Dit keer WEL de goede in één keer! De vlucht ging met veel turbulentie en luchtzakken.
Moet eerlijk bekennen, beste kijkbuiskinders, dat ik nogal tegen mijn tweede reis door China op zag. Het idee dat ik weer twee treinreizen van 25 uur moest maken, weer nagekeken en aangestaard zou worden, met handen en voeten moest praten, naar de roggelende geluiden moest luisteren en schietgebedjes maken voordat je een auto instapt, maakte me toch weer verlangen naar de "gewone" wereld.
Maar ik moest en zou Hong Kong en Shanghai zien, voordat ik naar huis zou gaan.
Op het vliegveld nam ik een taxi richting mijn hostel. Deze lag 1,5 uur ervandaan, maar een bus nemen met alle tassen en koffers die ik heb, gaat écht niet. De taxi chauffeur had geen idee waar hij heen moest, dus hij belde het hostel op. Deze legde uit waar hij heen moest en toen begon de reis. De rij stijl van de mensen in Hong Kong, valt erg mee! Lang niet zo erg als de Han-Chinezen. Geen getoeter en ze halen ook niet overal en altijd in. Wel een beetje, maar niet heel erg!
Ik werd afgezet en een vrouw kwam naar me toe om mij te helpen met mijn tas. Het hostel is niet veel soeps, maar de kamer is ok. De dorms (gedeelde kamers) zijn gesplitst in mannen en vrouwen. Ik kwam mijn kamer binnen en er zat één meisje. Ik stelde me voor en ook zij kwam uit Nederland. We deelden elkaars verhalen en ervaringen. Ik moest nog steeds eten, dus samen gingen we ergens naar op zoek. Nicole was al een aantal dagen in Hong Kong, dus zij wist wel welke metro we moesten nemen. We waren ergens wat wezen eten en daarna gingen we nog wat drinken. We belandden, na de eerste cocktails, in een bar die in de Lonely Planet stond. Een live bandje speelde er en we werden door de Chinezen uitgenodigd om mee te dansen op de dansvloer. Mocht je twijfels hebben over je danskunsten... die gaan abrupt weg! Geen één, en ik zeg GEEN één van hen kan dansen! Ik had een geweldige avond en iedereen had het naar zijn zin. Rond half 1 gingen we weer richting de metro en 1 uur lagen we al zoet te slapen. Mooie tijd voor een maandagavond, toch?

Gister zou ik naar de ambassade gaan, om mijn visum voor China te regelen. Nicole ging die van haar ophalen, dus we gingen samen. Mij was verteld, dat de Chinezen momenteel moeilijk deden over de visums in verband met de expo in Shanghai dit jaar. Hetzelfde als bij de Olympische spelen in 2008 in Beijing. Toen lieten ze ook een maand van te voren geen mensen meer het land binnen. Mocht dit nu dus weer het geval zijn, dan zou ik mijn vlucht om moeten boeken naar Hong Kong en dan zou ik Shanghai inruilen voor Macau. Gelukkig delen ze de visums nog rijkelijk uit en kan ik die van mij deze vrijdag al ophalen.
Na dit geregeld te hebben, hadden we besloten naar de grote buddha te gaan. Met de metro naar het eindstation en dan nog met de kabelbaan naar de buddha. Ik heb een octopuskaart gekocht (op aanraden van Tessa haar moeder). Dit is een handige kaart, waar je geld op kan zetten en kan gebruiken voor zowel het ov als in enkele winkels. Zit geen chip in, het is gewoon een gekleurde kaart. Erg handig, want nu hoef je niet steeds een kaartje voor de metro te kopen. En of dat nog niet genoeg is, je krijgt nog korting met het reizen ook!
We kwamen aan bij de kabelbaan en de zon scheen lekker op onze bolletjes. Ik probeerde nog een studentenkorting uit de kabelreis te halen, maar ze trapten er niet in. We namen een enkeltje, want we wilden graag terug lopen. Onderweg in de kabelbaan werd het al mistiger en mistiger na mate we hoger gingen. De wandelroute zag er ook niet erg makkelijk uit. Klein half uurtje later kwamen we boven aan het je zag bijna geen hand voor ogen. Elke seconde dat er geen wolk voor de buddha was, namen we een foto. We liepen de enorme trap op en liepen om de buddha heen. Hij is enorm groot en erg mooi. Om de buddha zijn nog een aantal kleinere buddha beelden, die de grote buddha offers brengen. Mensen knielen en mompelen gebeden voor de grote buddha. Erg mooi om te zien en zeker al die traptredes waard! We kregen nog een gratis ijsje en flesje water en voldaan liepen we weer naar beneden.
Het weer was er niet beter op geworden en we besloten niet terug te gaan lopen, maar om weer de kabelbaan te nemen.
Beneden scheen de zon weer, dus we zouden naar een marktje gaan. Het was ondertussen al half 4, dus om de jade markt te kunnen zien, moesten we opschieten! Metro's in en uit en rennend naar de jade markt. Deze sloot om 5 uur, en we waren nog nét op tijd. Onze afdingkunsten weer bewezen en trots liepen we een kwartier later weg van de markt. Ik een armbandje van 2 euro rijker en Nicole de trotse eigenaresse van twee kettingen en twee kleine beeldjes van "jade". Of het nou echt is of niet, weten we nog steeds niet.
De hele dag hadden we nog niet echt gegeten, dus gingen we op zoek naar een goedkoop restaurantje. Hong Kong is, als je het nog niet wist, echt enorm duur. Dus ik had in twee dagen al 200 euro uitgegeven!!! En dan heb ik echt alleen maar dat armandje als souvenir gekocht! Je kunt dus wel begrijpen dat we erg blij waren, toen we een lokaal restaurantje tegenkwamen waar we 18, 20 en 22 heel groot op de ramen zagen staan (10 dollar is 1 euro). Hier liepen we naar binnen en ze hadden nog een menu in het Engels ook. Geweldig! Ik besloot gek te doen en koeienmaag te bestellen. Ja, als ik slangenbloed heb gedronken moet dat toch ook wel kunnen. Het is hier de gewoonste zaak om dit soort dingen te eten (zelfs in de supermarkt ligt het voorverpakt tussen de kippetjes en de varkens). 5 minuten later werd mij een goed uitziende koeienmaag-noodlesoep voorgeschoteld. De eerste hap nam ik voorzichtig, maar het smaakt net naar eend! Het was echt lekker, dus ik smikkelde en voor ik het wist had ik de soep al op.
Na het eten zijn we nog over de avondmarkt gelopen. We probeerde hier ook weer af te dingen voor wat spulltjes, die Nicole wilde hebben. Dit konden ze op deze markt niet waarderen! Althans, niet de prijzen die wij noemden. De vrouwen werden echt boos en riepen "You have no money!" We verontschuldigden ons en liepen maar snel verder om de lichtshow vanaf de avenue of stars te bekijken.
De lichtshow zou om 8 uur beginnen. We waren er nogal vroeg, dus we liepen over de boulevard. Deze boulevard is de Chineze versie van de Amerikaanse "Walk of fame".
De enige twee namen, die ons bekend voorkwamen, waren Bruce Lee en Jackie Chan.
Om 8 uur begon dan de lichtshow. Het was helaas te bewolkt om iets te kunnen zien. Lichtelijk teleurgesteld gingen we na afloop weer terug naar het hostel. Wat wel leuk is, is dat ING, Philips en Fortis meedoen met de lichtshow. Nederland weet wel waar zij haar geld in moet steken!

Vanmorgen heb ik mijn treinticket naar Shanghai gekocht en heb ook al boodchappen voor de hele dag gedaan. Ze hebben hier in de supermarkt een hele sushi afdeling!! Het wordt vers gemaakt en de keuze is ruim. Heerlijk!!
Ga de rest van de dag uitrusten (ik word ook al oud), want het regent toch hier.

Om het begin van mijn verhaal aan te vullen: nu ik weer in China ben, weet ik weer waarom ik dit land zo mooi vind. De mensen blijven vriendelijk, de heerlijke muziek in de winkeltjes en de onverschilligheid! Ik ga genieten van deze laatste anderhalve week, maar kom ook met veel plezier weer terug naar jullie!!

xxx

  • 14 April 2010 - 06:12

    Mama:

    Ik had een keertje gezegd, dat we wel wisten wat we 26 april gingen eten, na je kooksessie. Maar ik denk dat we het menu nog even moeten overleggen, je hebt misschien wel hele andere gewoontes gekregen...
    Gaat ineens wel snel hè, je laatste weken? Maar ik ben ook blij om je weer te zien hoor.
    xxx

  • 14 April 2010 - 06:47

    Br&da:

    Whaaaa Koeienmaag..jij durft :) Bikkel ;)
    Gelukkig smaakte het nog goed ook.

    Jammer van die lichtshow trouwens.. verder zagen je foto's er weer top uit.

    XxX

  • 14 April 2010 - 06:51

    Saskia:

    Heb je verslag weer heerlijk gelezen. Elke keer weer leuk zo'n nieuw verhaal met nieuwe ervaringen.. maarre.. koeienmaag??
    Nog even genieten daar er dan alweer bijna naar huis.
    Have fun!!
    xxx

  • 14 April 2010 - 08:20

    Marloes En Jasey:

    Wil je stoppen met rare dingen eten alsjeblieft. koeienmaag, bah joline! Maar goed je hebt er van genoten, maar denk maar niet dat jij mag koken als je terug bent.

    Nog ffies en je bent weer terug. Eigenlijk wel erg fijn weer hoor.
    Geniet nog van je laatste weekjes.
    dikke kus ons

  • 14 April 2010 - 18:16

    Karin:

    Een reisje China zou mij wel goed doen, wat werd ik dan slank!! Wat jij allemaal eet; ik word bij de gedachte alleen al beroerd. Fijn dat je je reis kan afmaken zoals gepland.
    xx

  • 14 April 2010 - 20:06

    Anneke:

    Pens, heet dat in goed Nederlands
    (er zal wel 'n hele mooie chineese naam voor zijn :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 116565

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: