Gewone gewoontes - Reisverslag uit Chongqing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu Gewone gewoontes - Reisverslag uit Chongqing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Gewone gewoontes

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

19 Maart 2010 | China, Chongqing

Zoals iedereen wel doet wanneer hij in China is, is deze aparte bevolking vergelijken met de andere helft van de wereld (de laatste kwart woont in een deel van de wereld, waarvan ik nog geen vergelijkingsmateriaal van heb).
De Chinees heeft vele gewoontes, die wij in de Westerse wereld niet kennen of raar vinden.
Natuurlijk zijn er het rochelen, spugen, giechelen en schreeuwen. Maar naast al deze bekende, zijn er ook een hoop minder beroemde.
In Beijing schilderen ze de bomen voor een deel wit. Het onderste gedeelte van de stam wordt rondom wit geschilderd. De vraag, die mij twee dagen bezig heeft gehouden, is: Waarom doen ze dit? Zelf kan ik op een paar redenen komen: Ze vinden het mooi; hiermee wordt aangeduidt dat je sneeuw tot daar op mag scheppen (dit heb ik ook echt gezien!); om jezelf te meten, wanneer je boven de lijn uitkomt moet je het land uit. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus ik vroeg het aan het meisje van mijn hostel. Deze kwam met de reden: Om de bomen warm te houden. Ik vond dit alles behalve logisch, aangezien wit juist zon afstotend is. Dus een dag later vroeg ik het aan een ander meisje van mijn hostel en deze kwam met: voor de veiligheid van de boom. Dit vond ik wel redelijk. Hoe het veiligheid moet geven, snap ik nog steeds niet, maar ik nam deze laatste beredenering voor lief.
Een andere gewoonte van de Chinezen is het eten. Ze eten alles, de hele dag en overal. Overal op straat zijn wel eetstandjes te vinden met de gekste dingen op een stokje. Alles zit op een stok. Makkelijk, want zo hoef je niet ook nog eens een bakje vast te houden wanneer je op straat loopt, want dat doen ze. Eten op straat, terwijl ze lopen.
Ook nemen ze ongegeneerd foto's van toeristen. Ik zou dit niet durven. Ze gaan eerst giechelen en besluiten dan zonder te vragen een foto van je te maken en wanneer je kijkt, draaien ze zich giechelend om.
In het verkeer zijn de Chinezen niet bang. Ze halen in wanneer ze willen, voegen in wanneer ze willen (lees: wanneer een auto naar links gaat, voegt de ander ook nog even snel in, net vóór de ander) en ze zijn machtiger dan de regels van zebrapaden en stoplichten. Een snel reactievermogen hebben ze wel! Wanneer er toch iemand snel wilt oversteken, kunnen ze heel snel remmen of nog makkelijker: om de voetganger heen!
De kleur rood is ook erg geliefd. Dat China een communistisch land is, weten we. Dan rood de kleur van communisme is, hebben we ook op school geleerd. Maar wij dragen toch ook niet alles in het oranje?? De vlaggetjes, petten, jassen, sieraden en All Stars (converse) zijn allemaal in het rood. Rood is trouwens ook de kleur van geluk, want de sjaaltjes die ze in Chongqing aan hun auto hebben hangen zijn ook in het rood. De gelukshangers zijn wederom in dezelfde kleur.
Thee drinken ze ook de hele dag. En hebben ze geen tijd om dit binnen/ buiten aan tafel op te drinken, dan hebben ze een erg handig theebekers om het mee te nemen. Thee kennen ze niet zoals wij het drinken. De theezakjes zijn taboe, het beste is om een complete struik in je glas te gooien. Ik heb trouwens zo'n hele handige beker weten te bemachtigen en ben er erg blij mee!
Werken doen ze tot een uur of drie en daarna gaan ze met hele groepen de straat op. Ze vallen verder niemand lastig, maar gaan lekker spelletjes doen met zijn allen. Kaarten, poolen, Chinese rummikub of Chinese dam zijn favoriete spellen van ze. Dit doen ze niet gewoon met zijn tweetjes, nee er staat vaak een groep van 10 man omheen die zich er allemaal mee bemoeid!
En hebben ze geen zin in een spelletje, dan gaan ze hardlopen, dansen of boeefenen ze één van de prachtige vechtsporten in een park of midden op straat. Er zijn zelfs platformen aangemaakt midden in de parken om hier met een groep samen te sporten.
De jongeren kleden zich erg modieus en de meiden lopen zonder enkele moeite op hakken. Hakken van 5cm, maar ook hakken van 12 cm hebben ze met gemak onder controle. Vooral in het warme weer, kleden de meiden zich erg uitdagend. Ze dragen korte broekjes met een panty eronder en een strak truitje. Maar wel een dikke jas nog erop, want je moet natuurlijk niet al teveel van de warmte genieten. De mannen kleden zich vooral makkelijk. Dit kan zijn: skinny jeans met een tshirt met een enorme V-hals of een baggy broek met een tshirt met een enorme V-hals. De hals is erg geliefd. De jonge kinderen hebben veel open broekjes aan. Een split in de broek van voor naar achter. Ze kun je je behoefte een stuk makkelijker doen.
Ze houden ook allemaal van lieve dingen. Mickey Mouse is een beroemdheid en andere Disney figuren worden ook veelal aanbeden. Je ziet ze op truitjes (met een verkeerd gespelde Engelse tekst eronder) en op auto bekleding.
Naast al deze bijzondere eigenschappen van de Chinees, zijn er natuurlijk ook de eerder genoemde bekendere gewoontes.
De mannen rochelen vaak. En dan bedoel ik ook echt heel vaak! Vrouwen hoor je dit nooit, of bijna nooit doen. En na de rochel komt de spuug. Het kan er maar beter uit zijn dan vastzitten, denken we maar!
Tijdens het eten smakken ze ook erg. En wanneer ze noodle soep eten slurpen ze ook. Ik begin het al over te nemen. Het is een stuk makkelijker om een noodles naar binnen te slurpen dan deze elke keer af te moeten bijten.
Het veel genoemde giechelen: Vooral de jongeren giechelen veel. Ze praten over iets dan zie je ze verdwijnen achter hun handen.
Als laatste gewoonte, waar ik nu even op kan komen is het schreeuwen. De Chinees praat veel en hard. Vandaag nog zat ik in een taxi enik vond het jammer dat ik het niet gefilmd had. Ik durfde op moment ook niet mijn camera te pakken om het alsnog op te nemen. De taxi chauffeur nam rustig de telefoon op en nadat degene aan de andere kant iets had gezegd begon het geschreeuw. En het is niet gewoon schreeuwen, nee het is snel en met een boze ondertoon. Ik kan me niet voorstellen dat hij zei: "IK HEB NU EEN KLANT IN DE AUTO EN ZODRA IK DEZE OP DE BESTEMMING HEB AFGEZET KOM IK JOU KANT OP! JA, KLOPT. IK BEN ER MET 10 MINUTEN. IK HOU VAN JE EN BEN HELEMAAL NIET BOOS!" Toen hij weer ophing ging hij weer vrolijk verder met het invoegen op de snelweg. Ze praten niet alleen hard, maar ze lachen ook hard. Hard en lang. Niet gewoon een haha. Het is een hahahahahahahaHAHAHAHAHA. Vrolijk is het wel!

Waarschijnlijk vergeet ik echt heel veel en kom ik er straks allemaal weer op, maar dit zijn toch wel de meest voorkomende.
Het klinkt misschien allemaal vies, maar ze zijn wel heel gezond en vrolijk. Misschien moeten we in het Westen wat meer naar de Chinees kijken in plaats van het oosten van de wereld te willen veranderen.

Ik heb mezelf getrakteerd op 100 extra foto's op deze site.. Dus jullie hoeven tijdelijk niet meer voor alle foto's op mijn hyves te kijken.
Ik ga er even een zooi uploaden, waarschijnlijk kennen jullie de meeste al.

xxJoline

  • 19 Maart 2010 - 11:17

    Br&da:

    Superleuk om ook even zo'n beschrijving te geven. Dat soort dingen krijgen we hier normaal gesproken niet mee :D

    Denk dat je nu foto's aan het uploaden bent..dus ik ga snel je pagina vernieuwen.

    Dag chick.

  • 19 Maart 2010 - 11:25

    Tessa:

    Ja ja, als er 3 Chinezen in een restuarant zitten denk je dat t er 20 zijn! En over rood, het is de kleur van long life en geluk en aangezien ze erg superstitious zijn geloven ze echt dat het geluk brengt! De jas en kleding is omdat ze niet bruin willen worden, aangezien dat een teken van armoede is (boeren werken op t land en zijn donker, de rijke mens zit op kantoor en is dus wit).

    Veel plezier nog, klinkt allemaal erg leuk en goed, heb zin dat je hier bent! XXXXX

  • 19 Maart 2010 - 12:41

    Albert:

    Je reactie is leuk, je verslag ontzettend herkenbaar en fraai, maar ik geneer me kapot als ik je de afgelopen maand van mijn reis somewhere ontmoet heb en je vergeten zou zijn. Hoe dan ook jij veel reisplezier nog 37 dagen en in de plaats waar je nu bent, wilde ik ook heenm maar ik wil nog naar Kunming vliegen omdat ik 28 maart in Hanoi (vietnam moet zijn). Dank voor je reactie en nopgmaals veel reisplezier. Vr. gr Albert.

  • 19 Maart 2010 - 13:51

    Joline Deen:

    Nou, na twee uur uploaden staan er nu 100 op! Was ook meteen het maximale, dus de volgende komen gewoon weer op mijn hyves hahaha!!
    Veel plezier met kijken. Ik had ze ook allemaal gedraaid, maar zijn niet gelukt zie ik.
    xx

  • 19 Maart 2010 - 14:12

    Karin:

    Hoi Joline,

    Als het goed is heb nu weer 100 foto's extra!
    Rare mensen, die chinezen, deze reis is zo anders dan de vorige!
    Tot de volgende keer.

    xx Karin

  • 19 Maart 2010 - 16:34

    Mama:

    Meid, wat maak je weer een mooie reis! Erg leuk om lezen, hoe het een beetje in elkaar steekt allemaal. Maarre heb je al een oplossing voor de wc? Zou nu maar even geen last van je darmen krijgen, haha.

    Heel veel plezier nog, lieverd. xxx

  • 19 Maart 2010 - 22:36

    Wil En Peter:

    Hallo nichtje,
    Net weer je uitgebreide verslag gelezen. Het lijkt ons een heel bijzonder land. We krijgen, omdat je alles zo goed omschrijft, een heel goed beeld van het leven in China. Je bent toch wel in de leer geweest bij die meisjes met die hoge hakken? Zodat je als je weer thuis bent ook " normaal" op je 18cm pumps kunt lopen!
    Dikke kus van ons,
    Wil en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 116569

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: