Zo'n dag dat je niet weet wat je aan het doen bent - Reisverslag uit Chongqing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu Zo'n dag dat je niet weet wat je aan het doen bent - Reisverslag uit Chongqing, China van Joline Deen - WaarBenJij.nu

Zo'n dag dat je niet weet wat je aan het doen bent

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

20 Maart 2010 | China, Chongqing

Ja, zo'n dag heb ik vandaag gehad. Gister had ik besloten om een tour te gaan boeken, aangezien hier verder toch weinig te doen is.
Het meisje aan de balie stelde een tour naar Dazu voor. En dit was eigenijk de goedkoopste en de enige tour, die op dit moment aangeboden wordt, had ik deze maar gekozen.
Vanmorgen om 8 uur werd ik op de parkeerplaats een eindje verderop verwacht. Natuurlijk was ik veel te vroeg maar de chauffeur was hier ook al erg vroeg. Ik vroeg nog aan het meisje van het hostel of er een Engelssprekende gids was. "No, just follow the group if you don't know what to do," kreeg ik als antwoord. Dat zou spannend worden!! We reden in een klein busje weg en de volgende stop was het Hilton hotel. "Zou ik dan toch niet de enige toerist zijn?" was mijn hoop. En inderdaad! Een Amerikaanse man kwam aanlopen en stapte in het busje. Opgelucht als ik was, reden we weer verder. De volgende halte stond er een grotere bus op ons te wachten. Iedereen moest eruit, behalve de Amerikaan en zijn privé gids. "Hé, maar waarom moet hij er ook niet uit??" Wilde ik roepen, maar ik moest opschieten, wilde ik de grote bus nog halen. Weer terug bij af. Wederom reden we verder. Nu toch wel een heel stuk, voordat de volgende mensen in de bus stapten. Er werd een kwartier iets in het Chinees omgeroepen en ik begreep hieruit dat we onderweg waren (ja, zo goed is mijn Manderijn al!). We reden nog zeker een uur voordat we drinken konden kopen en naar de w.c. konden gaan. Gelukkig heb ik een legging aan, dus de w.c. was geen enkel probleem! 5 minuten later waren we al op de bestemming. We stopten bij een erg fijne plek, die niks anders dan rust uitstraalde. Een mannetje met een megafoon legde alles piekfijn uit. In het Chinees. Ik liep maar weer achter de groep aan alsof ik alles snapte. We stopten bij drie grote buddha's en daarna gingen we naar een tempeltje waar wat monniken aan het bidden waren. Toen mochten we zelf ook in een zaaltje bidden! Eén van de monniken riep elke keer iemand naar voren en die gaf hij dan een briefje. Met dat briefje mocht je een grote stok aansteken en deze voor de tempel in een pot steken. Ja, iedereen! Behalve ik. Ik werd naar voren geroepen en kreeg een rood envelopje in mijn handen gedrukt. De monnik zei iets tegen me (ik knikte maar met mijn handen gevouwen. Wie weet zei hij wel dat ik mij snel moet vermenigvuldigen, daar achter hem niet een buddha stond maar een vrouwelijk beeld). Ik was blij dat ik niks hoefde te zeggen liep door het doek. Ik mag ook!! Dacht ik. Maar een vrouwelijke monnik nam mij mee en bracht me naar buiten. Discriminatie!! Ik ben dan wel de enige die iets mee mocht nemen naar huis en de anderen moesten de stok allemaal in het zand steken!
Toen reden we naar een gebouwtje om te eten. Ik zat tussen alle locals in en allemaal waren ze erg nieuwsgierig hoe ik zou gaan eten. De één schepte mijn rijst in een kommetje en de ander bood me vlees aan. We zaten allemaal gezellig rond de tafel en had ik het op, dan werd me weer iets anders aangeboden. Géén idee wat ik allemaal gegeten heb! Het smaakte best ok. Al moet ik zeggen dat het er af en toe wel apart uitzag! En toen was het weer tijd om verder te gaan.
Eén van de vrouwtjes uit mijn bus dacht dat ik haar verstond, dus ik bleef maar tegen me praten. Ik knikte elke keer maar en glimlachte braaf. Haar kleinkind kwam naast me zitten in de bus en ze vonden het allemaal geweldig! Dit ritje duurde niet lang, want we kwamen toen aan bij de grotten. In deze grotten zijn rond 1150- 1300 beelden gehouwen. En veel beelden waren het!! Van buddha tot een stieren en draken. Het was prachtig om te zien. De vrouw bleef maar tegen me praten en ik bleef maar knikken en lachen. Had ik dan echt een gesprek in het Chinees met iemand?? Ik was trots op mezelf!
Na twee uur uitleg in het Chinees genoten (en af en toe een bord in het Engels gelezen) te hebben gingen we nog een winkeltje met steen in. Ik moest toch echt weer plassen en ik ging op zoek. En ja hoor, wederom de standaard wc. Maar niet zomaar standaard. Deze hadden ook nog eens geen deur! Goed, iedereen deed gewoon zijn/ haar behoeftes zonder een deur ervoor, dus ik dan ook maar. Wat een angst had ik overwonnen!
Eindelijk gingen we na een lange dag terug naar de stad. Toen we er bijna waren kreeg ik een telefoon in mijn hand gedrukt met iemand van het hostel aan de telefoon. Ik zou naar het busstation gebracht worden en daar de 261 moeten nemen naar het hostel. Geen probleem! Dus ik stapte de 261 in en vroeg aan de buschauffeur of ik goed zat en wederom in mijn beste Chinees hoe duur het was (dat is heel makkelijk, namelijk: duo zhe chiang?). De bedragen doen ze allemaal met hun vingers, dus ik gooide 3 yuan in de geldbus. De rit duurde bijna een uur! Maar eindelijk was ik om 8 uur weer in het hostel!!
Net lekker gegeten en ga nu weer foto's uploaden.
Bedankt voor de extra foto's, Karin!!
Allemaal bedankt voor de berichtjes! Deze site wordt echt VEEL gelezen zeg!!
Morgen ga ik lekker uitslapen en verder helemaal niks doen! Daar is het immers zondag voor.

xxJoline

  • 20 Maart 2010 - 13:14

    Mama:

    Ziet er weer goed uit allemaal. Maar je mag wel uitkijken, als je over op knikt, weet jij veel wat ze zeggen, kunnen hele rare dingen zijn.
    Het is bijna niet voor te stellen, dat het pas vorige week maandag was, dat je in China aankwam. je hebt al zoveel gedaan.
    Geniet morgen maar lekker van je rustdag. je hebt in ieder geval beter weer dan wij hier.
    xxx

  • 20 Maart 2010 - 13:30

    Michiel:

    wat ik me nou altijd al heb afgevraagd....is hond nou lekker? ;)

    haha kijk je uit met lachen en ja knikken..

    je schrijft leuk lees graag je reisverslag.

    groet

  • 20 Maart 2010 - 13:42

    Jan En Christien:

    Hallo Joline,
    ja ja, die Chinese w.c.'s kennen we wel. Wat moest ik steeds lachen als Christien weer eruit kwam. Van mannen is bekend dat die makkelijk met z'n 10en op een rijtje tegen een muur aan kunnen p....n, maar 10 vrouwen op een rijtje, zónder deur, zonder muren ertussen en dan ook nog frontaal! Mannen staan tenminste nog met de rug naar je toe.
    Geen wonder dat daar dus absoluut geen mannen mogen komen!
    Geniet van jouw rustdag, je hebt het er maar druk mee!
    Groetjes, Jan en Christien

  • 20 Maart 2010 - 15:44

    Tanja:

    Hé Joline,

    Ik begin nu toch echt een beetje boel jaloers op je te worden....
    Onwijs leuk zoals je schrijft en ons op de hoogte brengt van jouw belevenissen.

    Rust morgen lekker uit en dan weer met frisse moed de avonturen tegemoet.

    Dikke X Tanja, André & Eva

  • 20 Maart 2010 - 16:54

    Marloes:

    Hee hee....
    Ziet er allemaal onwijs gaaf uit. en ik zie je al weer helemaal lopen tussen die chineesies. hahaha knikkend en lachend.
    Have fun!! Kus vanuit het warme oostenrijk


  • 20 Maart 2010 - 19:39

    Yvonne:

    Ik blijf je belevenissen enig vinden. Wat schrijf je goed. Je ziet het helemaal voor je. Weet je waarom er geen deuren in de wc's zitten? Dan hoef je niets te missen ha,ha,ha. Geniet lekker verder en vooral, blijf schrijven.
    Groetjes,
    Yvonne

  • 21 Maart 2010 - 08:56

    Ingrid:

    Van je moeder had ik al wat verhalen gehoord en ik heb nu je verhalen zelf kunnen lezen. Wat leest het lekker en wat schrijf je leuk! Luuk heeft kortgeleden een werkstuk over China gemaakt. Leuk om de foto's erbij te zien die jij in het echt hebt gemaakt van de Chinese Muur, de Necropolis en de Verboden Stad. Blijf genieten en schrijven! Groetjes Ingrid

  • 21 Maart 2010 - 10:06

    Marcella:

    Wat een prachtige verhalen!Geniet van al het bijzondere dat je mee mag maken!
    Liefs Marcella

  • 21 Maart 2010 - 19:27

    Anneke:

    mmmmm, nou zo'n dag zou ik ook wel willen hebben.
    Geweldig, 'n dagtocht met allen maar 'niet-europees-sprekende-toeristen. Je hebt je er goed doorheen geslagen. Mooi verhaal en mooie foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 26 Sept. 2008
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 116540

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 23 November 2014

Brazilie 2.0

21 April 2013 - 19 Mei 2013

Indonesie

09 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Out of Africa

29 December 2010 - 21 Januari 2011

Reis nummer drie

07 Maart 2010 - 25 April 2010

Azië... again!!

06 November 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

24 Mei 2011 - 30 November -0001

Terug in de tijd met de Griekse Goden

Landen bezocht: